Thursday, June 11

-

Percaya atau tidak, akan sampai satu saat kita akan mengalami satu masa dimana kita keliru dalam segala caturan. Kita keliru dalam membuat pilihan. Kita keliru dalam memilih perasaan. Kita keliru dalam baik dan buruknya satu keadaan. Ya, kita keliru.
 
Dan,
dan dengan kekeliruan kita itu membuatkan kita memilih sesuatu yang langsung kadangnya tidak seperti yang kita harapkan. yang langsung tidak seperti kita impikan. yang langsung tidak seperti kita inginkan.
 
Ya, memilih jalan yang salah atau tersesat ditengah jalan, atau menemui jalan mati itu memang kerja kita. Tapi bak kata Ummi,
 
"Sesat, tidak jumpa jalan adalah satu perjalanan, dan hanya kerna kita pernah sesat, tidak bererti kita akan sesat selamanya."
 
:')
 
Terkadang, ummi lebih memahami diri sendiri.
 
Kekeliruan adalah satu proses perjalanan, Husna. Mungkin dengan ujian ini, mungkin dengan rasa ini, mungkin dengan salah jalan ini, mungkin dengan kesesatan ini, membuatkan kita lebih menghargai diri sendiri. Dan mungkin dengan segala kekeliruan ini, Allah sedang ingin persiapkan kita dengan sesuatu yang lebih besar diluar sana. Teruslah percaya. Teruslah berharap.
 
Sesalan adalah yang paling ingin kita jauhkan.
Sesalan adalah yang paling ingin kita pisahkan.
 
Tapi,
sebenarnya dari sesalan, kita belajar banyak benda tentang permainan dunia. Tentang caturan Tuhan.
 
Dan terkadang kita juga tertanya,
apakah sebenarnya yang ingin Tuhan tunjukkan?
 
Takpelah. Semua yang terjadi ini juga adalah satu proses dalam menjadi hambaNya yang lebih hebat lagi. InshaAllah :)
 
.
Hope.
 
 

No comments: