Tuesday, December 31

Berharap hanya pada Allah

Selalu sangat dengar ayat ni kan? Heh. Cliche. Tapi inilah. Inilah dia.

Dan juga ayat seperti ni, 

"pergantungan hanya pada Allah. Tapi mana boleh Allah je, manusia ni Allah jadikan untuk kita lebih kuat. Tak ke? Macam pemberi semangaat la, apa semua la. Kan ke manusia ni antaranya yang kita boleh bergantung pada" Daaaaaaan banyaaaaaaak lagi. Mesti selalu sangat dengar, bahkan kebanyaaaaakan oranggggg pun cakap ayat macam ni.

Saya juga pernah cakap macam ni. Bahawasanya, memang lah kita bergantung pada Allah, tapi Allah hadirkan manusia untuk kita terus hebat dalam pergantungan kita kepada Allah.

Lepastu, bila dah baca buku-buku dan tengok movie-movie, maka tidak lainlah pergantungan hanya pada Dia dan tiada siapa boleh bergantung sekali. Maksudnya dekat sini, takde sapa setaraf atau layak untuk kita bergantung pada. Hanya Allah. Hanya Dia, tahu?

..
Siapa pernah tengok cerita Life of Pi? Atau baca bukunya?



Kalau belum baca atau tengok, saya rasa pergilah tengok. Antara movie/buku yang perlu ditengok dan dibaca. Recomended sangat!

Dekat sini, Pi bergantung seratus peratus hanya pada Tuhan. Sebabnya, 

1. Kapal Pi dah karam, dan kemudian dia naik atas bot yang dipenuhi dengan haiwan-haiwan liar.
2. Botnya ada dubuk, harimau, zebra, tikus dan juga orang hutan.
3. Dia seorang je manusia.
4. Ditengah lautan antartika.
5. Selama 2 bulan tak silap dia berada diatas lautan.

Allah uji. Uji yang betul-betul uji. Dah lah nak jinakkan harimau satu hal. Harimau makan orang pulak. Lepastu, dubuk yang kerjanya membaham haiwan yang sedia ada, dan akhirnya dibaham oleh harimau. Tinggal Pi dan harimau yang akhirnya menjadi sahabat sejati.

Ada satu stanza Pi, katanya 

"Oh Tuhan! Aku serahkan diriku kepadaMu. Maka, Engkau selamatkan lah aku dari segala rintangan!"

lagi,

"Oh, Tuhan! Berikanlah aku sedikit makan untuk aku terus hidup di bumi ini, dan aku serahkan diri kepada diKau!"

Dan akhirnya datang segerombolan ikan terbang dibot mereka, dan akhirnya menjadi makanan untuk Pi dan harimau.

Nampak tak? Allah tolong, bilamana kita serahkan diri kita hanya pada Allah. Tau tak apa jadi dekat Pi ni? Dia hidup aman damai. Diselamatkan oleh orang walau dah lama sangat dia di atas laut tu. Kawin dan punya anak lagi. Alhamdulillah :)

Begitu juga dengan kisah semua Nabi yang diuji Allah. Nabi Nuh, Nabi Ibrahim, Nabi Sulaiman, Mashitah ra, dan banyak lagi kisah sahabat-sahabat yang kalau kita tengok, semuanya menyerahkan 100% diri mereka kepada Allah. Dan apa yang Allah bagi balik? Syurga yang kekal abadi :')

..
Pergantungan hanya pada Allah. Semata-mata. Bukan keluarga kita, bukan suami kita, bukan isteri kita, bukan adik beradik kita, bukan bos kita, dan bukan diri kita sendiri. Hanya pada Allah! Bolehkah kita selamatkan diri kita dari bencana? Dijamin ke? Tidak. Hanya Allah yang mempunyai kuasa untuk menyelamatkan diri kita dari segala benda. Adakah family kita boleh selamatkan diri kita daripada dirompak entah esok atau lusa hari? Tidak. Hanya Allah lah yang boleh menyelamatkan kita :')

Ingat tak  kisah para sahabat ketika nabi Muhammad saw wafat? Semua orang sedih. Semua orang dalam kedukaan. Semua orang menangis. Semua orang tak tau nak buat apa dah lepas tu. Tapi datang Abu Bakar ra, katanya : "Kalau kamu sembah Muhammad saw, ketahuilah bahawasanya baginda sudah wafat. Tetapi jika kamu sembah Allah swt, ketahuilah bahawasanya Allah tidak mati"

Allahu~

Dekat sini, kita dapat tengok bahawasanya betapa tinggi kebergantungan Abu Bakar ra kepada Allah swt!

Dan ingatlah bahawasanya manusia-manusia yang berada di sekeliling kamu hanyalah alat daripada Allah untuk kamu. Untuk kamu terus hebat di atas jalan ini.

Maka, pilihlah manusia yang sering kali ingatkan kamu kepada Allah swt. Supaya alat-alat ini boleh mendekatkan kamu dengan Pencipta kamu, serta hebat di atas medan juang ini.


Dan sesungguhnya, saya juga alat. Alat untuk mereka-mereka yang memerlukan untuk mereka terus hebat di jalan Allah. Moga saya menjadi alat yang sentiasa mengingatkan mereka kepada Allah swt. 


:')
..
Cukuplah sekarang ni. Cukuplah pergantungan kepada manusia even diri kamu sendiri. Yuk, tukar. Bergantung hanya pada Allah. Marilah kita sama sama serah diri hanya pada Allah. Semoga kelak, bertemu kita dengan Tuhan, di tempat yang hakiki :')

May Allah bless.
Assif atas kesunyian di dalam belog ini.
Semoga kalian semua sentiasa didalam pelukan Allah :')

Better late, than never. Ye dok?

1 comment:

Akhi. said...

Satu perkongsian yang sangat solid Alhamdulillah!

Especially bahagian Abu Bakar, just read it this morning.